23 juni 2016 

Stress Slaapt Slecht

‘Mijn hoofd zo vol met werk dat ik niet meer kon slapen’

Gisteren las ik in de  NOS-app over een onderzoek van Arboned.
In dit onderzoek is gekeken naar de oorzaken van slaapproblemen. Daar kwam uit dat er een belangrijke relatie is tussen stress en vermoeidheid.
“Als je stress hebt slaap je slechter, maar als je slecht slaapt ben je ook gevoeliger voor stress”, zegt onderzoekster Dr. Anna Geraedts.

In dit artikel zijn mensen geïnterviewd die heel duidelijk hun oorzaken, klachten en oplossingen aangeven. Ik heb een korte samenvatting voor je gemaakt.

Als je zelf regelmatig slecht slaapt of iemand kent met slaapproblemen lees dan verder.

Oorzaken van  slecht of niet slapen

– Groot verantwoordelijkheidsgevoel
– Gevoel van hoge verwachtingen van anderen en je bent onzeker of je hieraan kunt voldoen
– Teveel werk
– Gevoel dat er teveel van je gevraagd wordt.
– Hoofd is altijd met werk bezig
– Door reorganisatie slechte sfeer op het werk, negativiteit en concurrentie tussen medewerkers

Stress Klachten

– Hartkloppingen
– Nachtmerries
– Alle gesprekken van de dag zie je ’s nachts terug
– Blijven malen
– Sneller geïrriteerd en gepikeerd
– In bed druk maken over het vele werk
– Helemaal niet meer kunnen slapen

Oplossingen

  1. Zoek de werkelijke oorzaak van het slaapprobleem.
  2.  Denk niet direct dat het aan jou ligt.
  3.  Bekijk de omstandigheden waarin je zit die de klachten veroorzaken. In het bericht zegt iemand:”Maar ik kwam er ook wel achter dat het niet aan mij ligt; de omstandigheden bij mijn vorige bedrijf waren gewoon niet goed.”
  4.  Als je dit eenmaal meegemaakt hebt voel je aan wanneer je teveel stress hebt. Geef dan direct je grenzen aan
  5.  Maak je gedachten leeg, bijvoorbeeld met een one-minute-break
  6.  Een halfuur voor het slapen al in bed gaan liggen met een boek
  7.  Doordeweeks geen alcohol.
  8.  Vakantie nemen
  9.  Neem een pieker-kwartiertje, dan is het voor jezelf de tijd om alles een kwartier lang te overdenken. Zet je gedachten op een rijtje. Schrijf alles op en dwing jezelf er daarna niet aan te denken. Doe dat bijvoorbeeld kort na het eten, maar beslist niet voordat je gaat slapen – dan neem je het mee naar bed.”
  10.  Ga niet uit bed als je wakker wordt; dan wordt je lichaam weer actief.
  11.  Let op je voeding. Eet niet anderhalf uur voor het slapengaan nog een zak chips leeg. Dan moet je lichaam hard werken om het te verteren.
  12.  Beweeg genoeg. Loop een rondje hard of maak een flinke wandeling om je hoofd leeg te maken.
  13.  En vooral: neem slapen serieus.

Herkenbaar? Wat nu.

Als ji stressklachten hebt, door werk, privé of een andere omstandigheid dan help ik je graag hier weer uit te komen.
Heb je een vraag of wil je meer informatie dan kun je me bereiken op 06-23 92 15 93 of neem hier contact.

Ken jij iemand die ook slecht of niet goed slaapt? Ik stel het op prijs als je dit bericht wilt delen!
Met vrienden, buren, familie, klanten, collega’s – iedereen die graag fit en energiek wil zijn- Anja

Over de schrijver
Lilyberth
Door

Lilyberth

op 24 Jun 2016

Die Anja, dat zijn wel spijkers-op-z'n-kop in dat slaap-artikel!Mooi! Mijn ervaring is, dat je zulke dingen echt heel vaak moet horen, voordat je jezelf toestaat, de kwartjes te laten vallen en stappen te zetten. Mijn conclusie was, dat mijn lijf van al dat buro-zitten gewoon niet MOE genoeg was, en mijn hoofd te vol. Running helpt goed , vooral als ik daarna lekker lang douche of badder . Ik gun iedreeen een relaxte nachtrust.

Lilyberth
Door

Lilyberth

op 24 Jun 2016

P.S. vooral punt 4 is m.i. van belang. Vergt soms echt moed om je "meegaandheid" te doorbreken.Maar je zorgt dan wel goed voor jezelf.....

Anja
Door

Anja

op 24 Jun 2016

Hallo Lilyberth, dank je voor je persoonlijke reactie! Waarom zou het zo moeilijk zijn je eigen gevoel te volgen en te accepteren, voor jezelf te zorgen en doen we uit alle macht ons best om aan onze eigen verwachtingen en wensen van anderen te voldoen?

Reactie plaatsen
arrow_drop_up arrow_drop_down