Pas Op Voor De Grote Verleiding
arrow_drop_up arrow_drop_down
31 maart 2016 

Pas Op Voor De Grote Verleiding

Vanochtend zag ik de onderzoeksresultaten van het RIVM over leefstijl en risicofactoren. Conclusie is dat  nieuwe generaties steeds ongezonder worden. En dat de verleiding van ongezond eten hierbij een belangrijke rol speelt.

De Feiten

  •  Eind jaren tachtig had 7 tot 8 % van de veertigers obesitas (zwaar overgewicht), zestien jaar later was dat gestegen van 11 tot 15 procent.
  •  80 procent (!)  van de hart- en vaatziekten in de groep mensen van 20 toto 60 jaar zijn het gevolg van te hoge bloeddruk, te hoog cholesterolgehalte, overgewicht en roken. (En die hebben allemaal te maken met leefstijl waar ik me als vitaliteitscoach mee bezig houd, dus voor mij was dat geen echt nieuws).
  • Zwaar overgewicht komt in onderzoek sterk naar voren als risicofactor.
  • Aanbeveling is meer te bewegen en minder te eten. “Weersta de verleiding en neem de trap” zeggen de onderzoekers.
Maar hoe doe je dat in onze omgeving met overal verlokkende aanbiedingen en reclame? Deze maand is door het Voedingscentrum de nieuwe Schijf van Vijf  gepresenteerd en ook zij noemen als risicofactor De Verleidende Omgeving. Hieronder heb ik een aantal van hun tips opgenomen.

De Verleiding

Of je nu op straat bent, in de supermarkt,op het station, thuis of op het werk, de kans is groot dat je allerlei soorten verleidingen tegenkomt om te kopen eten. Het kunnen geuren zijn, smakelijke posters, eetkraampjes, scherpe aanbiedingen, proefhapjes of een open snoeppot of koektrommel. We worden gestimuleerd om vaak en veel te eten, en daarnaast weinig te bewegen.

Jouw Keuze Wordt Beïnvloed Door Je Omgeving

Onderzoek laat zien dat we ongeveer 200 eetbeslissingen per dag maken. Van beleg kiezen voor je brood tot de boodschappen voor het avondeten en wat je tussendoor neemt als je trek krijgt. Al deze beslissingen maak je niet allemaal bewust, daar hebben we gewoonweg niet de tijd en energie voor. Je vaart dan op de automatische piloot. Net zoals je ’s ochtends de voordeur automatisch afsluit als je weggaat en veel mensen zelfs zonder na te denken de hele route naar hun werk afleggen. Juist op momenten waarin je geen bewuste afwegingen maakt, heeft de omgeving relatief meer invloed op de keuzes die we maken.

Nee Zeggen Kost Energie

Maar als je niets wil eten, dan zeg je gewoon ‘nee’, toch? Natuurlijk, iedereen heeft daarvoor een eigen voorraad wilskracht, maar dat is geen onuitputtelijke bron. Ook voor mensen met veel wilskracht kunnen de voortdurende verleidingen uiteindelijk een valkuil zijn. Het kost namelijk energie om verleidingen constant te weerstaan. Nee zeggen tegen die verlokkelijke traktatie, jezelf inhouden om geen reep uit de snoepautomaat te nemen of een kroket bij de lunch. Hoe vaker je op een dag verleidelijk eten moet afslaan, hoe lastiger het wordt. Vooral aan het einde van de dag, of als je moe bent of haast hebt.

Herken De Verleiding

Wat kun je dan doen tegen die verleidingen? Het begint met je bewust zijn van alle eetprikkels. Realiseer je dat je net als iedereen te maken hebt met een omgeving veel verleidingen en leer ze herkennen. Deze kunnen bestaan uit aanwezigheid, te grote porties, en prijs en aanbiedingen.

Ongezond Eten Makkelijker Te Vinden Dan Gezond

Stel, je loopt langs een buffet waar allerlei lekkere salades liggen, vers fruit, heerlijke vis en knapperig brood. Helemaal achterin ligt een schaaltje met kroketten. Misschien neem je een kroket, maar je kiest sneller wat in groten getale aanwezig is.

Onze omgeving is vaak net andersom ingericht. Gefrituurde happen, grote koeken en warme dranken met siroop en slagroom zijn op elke straathoek te krijgen. Bij elke kassa staren de snoeprepen je aan. Flesjes water en fruitsalades zijn er ook wel, maar daar moet je naar zoeken.

Te Grote Porties

Het is bij ons in Nederland nog niet zo erg als in Amerika, maar ook hier worden porties steeds groter. Wat ooit een ‘grote’ koffie, frisdrank of broodje was, wordt nu ‘normaal’ genoemd, of zelfs ‘klein’. En die kleine optie, die is vaak niet zo aanlokkelijk geprijsd. Voor een euro extra heb je een veel groter fastfoodmenu of krijg je een tweede snoepreep gratis. Zo krijg je waar voor je geld, maar voor je gezondheid was een kleinere portie beter geweest.

Eigenlijk zegt small, medium en large niet zo veel. Dat betekent bij elke aanbieder iets anders. Je weet eigenlijk pas echt wat je kiest als je de bakjes of bekers eerst hebt gezien voor je een keuze maakt. De standaardoptie is ‘medium’, maar misschien is de kleine variant groot genoeg? Als je bewust kiest, voorkom je dat je te veel eet of drinkt.

Ongezonde Aanbiedingen

In de supermarkt worden allerlei strategieën gebruikt om ons bepaalde producten te laten kopen. Zo wordt er gestunt met prijzen, grotere verpakkingen, of 2 voor de prijs van 1. Vaak zijn het juist de ongezonde producten, zoals chips, snoep en frisdrank, die we goedkoop kunnen inslaan. Goed om op voorraad te hebben, denk je dan. Maar heb je ze eenmaal in huis, dan is het lastig om er vanaf te blijven. Laat je deze aanbiedingen liggen, dan ben je vaak goedkoper en gezonder uit.

Best moeilijk, maar niet onmogelijk

Als je overgewicht hebt door teveel eten en te weinig bewegen, loop je een verhoogd risico op hart- en vaatziekten. Als je al een paar keer geprobeerd hebt gewicht te verliezen, maar het lukt niet, weet dat er altijd weer een nieuwe kans is. Wees je bewust dat je continu verleid wordt met de verkeerde hapjes en drankjes. Ik wil je graag helpen de stap te maken naar een gezonder gewicht. Neem gerust contact op. Je kunt hiermee in de toekomst gezondheidsproblemen, uitval en ziektekosten besparen.

Heb je een vraag of wil je meer informatie dan kun je natuurlijk ook bellen op 06-23 92 15 93 of stuur een bericht – Anja

Als je dit artikel over De Verleiding nuttig vindt deel het dan met je vrienden, klanten, collega’s – iedereen die graag fit en energiek wil zijn- Anja

 

Over de schrijver
Reactie plaatsen

Phoenix WebsitePhoenix Website