arrow_drop_up arrow_drop_down
13 maart 2020 

De kracht van kleine stappen

Met kleine stappen je doel bereiken? Heeft dat zin, duurt het dan niet te lang? Kost het niet te veel tijd?

Mijn antwoord: ja hoor, kleine stappen zijn heel krachtig. Als je iedere dag een klein stapje doet ben je over een maand een heel stuk verder.

In dit blog vertel ik je waarom.

Waarom kleine stappen?

Wie mijn Leefstijl Checklist gedownload en gelezen heeft, heeft vast gezien dat ik de volgende stappen gebruik:

  1. Keuzes maken
  2. Stappen zetten
  3. Doen
  4. Doorgaan

En steeds herhaal ik dat je kleine stappen moet kiezen, zo klein dat je ze bijna niet ziet. Dan zie je er niet tegen op, je bent er niet bang voor, het is te-doen om het zo maar even te noemen.

Als je iedere dag een klein stapje zet, kom je vanzelf bij je doel.
Het enige wat je hoeft te doen is een stapje te maken en de volgende dag de volgende stap. Doen en doorgaan.

En let op, dit is heel belangrijk: met kleine stappen doe je dit zonder stress en zonder angst. 

Wat kun je bereiken met kleine stappen?

Stel dat je elke dag een stapje zet richting een doel dat je hebt. Bijvoorbeeld:

  • Wil je minder suiker eten? Iedere dag neem je een hapje minder koek, iets minder suiker in je koffie of thee.
  • Wil je afvallen?  Eet iedere dag iets minder calorieen (maar wel genoeg hé, anders ga je jo-jo-en).
  • Wil je meer bewegen? Loop iedere dag een trapje meer, 1 minuut meer, of 1 kilometer meer.
  • Wil je meer contact met je vrienden? Bel er één keer in de week eentje meer op.

Eentje meer of eentje minder, kleine doelgerichte stappen.

Na drie weken heb je al 21 stappen gezet.

Wat denk je dat je kunt bereiken in 90 dagen?

Na drie maanden….heb je 90 kleine stappen gezet, zit je op 90 suikerhappen minder, en op 90 minuten meer lopen.

En heb je een goed gevoel, alle reden om trots op jezelf te zijn!

Hoe klein is klein?

Dat is voor iedereen anders.

Ik zal een voorbeeld geven: stel jouw doel is om meer te bewegen. Op dit moment ben je eigenlijk niet actief en doordat je op je kinderen moet passen en werken heb je ook weinig tijd.  Dan zou een minuut in huis voor de televisie lopen een mooie eerste kleine stap kunnen zijn. En als je er dan eenmaal aan gewend bent is een volgende stap 2 minuten. En zo ga je verder, en na een maand? Reken zelf maar uit, een mooie stap of niet?

Zo leer je jezelf een nieuwe gewoonte aan. Het wordt onderdeel van je leef-stijl, je hoeft er niet meer bij na te denken, en dat is wat je wilt bereiken.

Klein is klein genoeg als jij het zonder veel moeite doet. 

Dit is de vraag die je de goede richting op stuurt:

“Welke kleine, alledaagse stap kan ik vandaag zetten om mijn gezondheid/leefstijl/…….. te verbeteren”

 

De 5 voordelen van kleine stappen

Kleine stappen hebben veel voordelen:

  1. Ze zijn te-doen. Kleine stappen zijn te overzien, ze schrikken niet af,  je kunt ze aan, je wordt er niet bang van.
  2. Ze zijn snel afgerond. Kleine stappen kun je in een kort tijdsbestek afronden. En het afstrepen van een doel houdt je lekker gemotiveerd. Wil je 20 kilo afvallen? Dan is je eerste doel 1 kilo!
  3. Ze geven je focus. Een kleine stap kun je overzien, je weet waar je naar toe moet.
  4. Kleine stappen zijn inspirerend. Ze geven je een sterk gevoel van vooruitgang en bouwen je zelfvertrouwen op.
  5. Kleine veranderingen hebben veel effect. Kleine veranderingen stapelen snel op tot iets groots, zonder dat ze veel moeite kosten.

Door kleine stappen te zetten help je jezelf sneller richting je doel, een gezondere leefstijl of meer gezondheid.

Ontdek de kracht van kleine doelen, en ga er zelf mee aan de slag. Dit is de vraag die je jezelf regelmatig moet stellen:

“Welke kleine, alledaagse stap kan ik zetten om mijn leefstijl/gezondheid te verbeteren”

Wil je hier meer over lezen? Lees dan De kunst van Kaizen van Robert Maurer.

Kan ik je helpen?

Wil je hulp bij het vinden van een andere leefstijl, die goed bij jou past? Wil je persoonlijk door mij gecoacht worden? Meedoen met de challenges  en samen met een groep werken aan je kracht, conditie en energie? Of wil je met  Gezonder leven zelf je plan trekken en werken aan je leefstijl? Ik help je graag, neem gerust contact met me op.

Een reis van duizend kilometer moet met de eerste stap beginnen.

LAU-TSE

 

Over de schrijver
Reactie plaatsen