Fruit Top 10 Minste Suiker
arrow_drop_up arrow_drop_down
29 juni 2016 

Fruit Top 10 Minste Suiker

Ik sprak iemand die wil afvallen en geen fruit meer at, omdat hier suiker in zit en ze had gehoord dat je weinig koolhydraten moet eten als je wilt afvallen.
Van fruit word je dik, zei ze. Nou, zei ik, fruit is een stuk beter dan koek, chocola, of roomijs. En daar grijpen mensen die willen afvallen best vaak naar als ze zich niet lekker voelen.

Het Vitamine Informatie Bureau legt uit hoe het zit en geeft een top-10 van de fruit soorten met de meeste én de minste calorieën.

PS. Het fruit in de top 10 met de meeste calorieën heeft nog steeds minder calorieën dan bijvoorbeeld een Mars.

Vruchtensuiker

Fruit bevat vruchtensuikers (fructose). Deze suikers leveren calorieën, net als suiker uit de suikerpot. In een appel en sinaasappel zit gemiddeld 50-60 kcal, net zoveel als in een speculaasje. Een kiwi bevat maar 30 kcal. Wanneer je twee stuks fruit op een dag eet, krijg je hiermee gemiddeld rond de 100 kcal binnen. Dit is totaal nog altijd veel minder dan een Mars (224 kcal) en evenveel als 20 suikervrije (!!!) dropjes (100 kcal). En bovendien een stuk gezonder!

Alle kleuren van de regenboog

Het advies om twee stuks fruit per dag te eten, is er niet voor niets. In elke soort fruit zitten namelijk vitamines, mineralen en vezels. Iedere soort heeft zijn eigen unieke samenstelling van verschillende voedingsstoffen. Daarom wordt vaak gezegd: eet alle kleuren van de regenboog.

Vitamines, mineralen en vezels in fruit

De bekendste vitamine in fruit is ongetwijfeld vitamine C. Fruit levert ongeveer 30 procent van de vitamine C die je dagelijks nodig hebt. Vitamine C is een belangrijke vitamine die onder andere zorgt voor een goede weerstand.

Naast vitamine C zitten er nog andere vitamines in fruit, zoals vitamine A en foliumzuur (vitamine B11). In mango, mandarijn, abrikozen en passievrucht zit bijvoorbeeld een redelijke hoeveelheid vitamine A. Aardbeien en sinaasappels bevatten relatief juist veel foliumzuur.

Naast vitamines bevat fruit mineralen zoals magnesium en kalium. Kalium draagt onder andere bij aan het reguleren van de bloeddruk. Verder zorgen de vezels in fruit voor een vol gevoel en een goede darmwerking.

Er zit dus heel veel goeds in fruit. Fruit is feitelijk onmisbaar voor een goede gezondheid.

Top-10 fruit met meeste kcal (per portie)

  1. Avocado (170 kcal)
  2. Mango (105 kcal)
  3. Ananas (100 kcal)
  4. Kersen (105 kcal)
  5. Banaan (90 kcal)
  6. Druiven (80 kcal)
  7. Peer (60 kcal)
  8. Appel (60 kcal)
  9. Sinaasappel (55 kcal)
  10. Watermeloen (55 kcal)

Let op: dit aantal kcal is nog steeds (veel) lager dan het aantal in een Mars.

Top-10 fruit minste kcal (per portie)

  1. Citroen (8 kcal)
  2. Passievrucht (20 kcal)
  3. Abrikozen (20 kcal)
  4. Lychee (20 kcal)
  5. Aardbei (25 kcal)
  6. Mandarijn (25 kcal)
  7. Grapefruit (25 kcal)
  8. Bessen (25 kcal)
  9. Nectarine (30 kcal)
  10. Kiwi (30 kcal)

Heb je een vraag?

Ik vind het leuk van je te horen en schrijf graag over alles wat met fit en energiek te maken heeft. Dus laat hieronder een reactie achter of mail me hier.

Wil je me helpen?

Ken jij mensen die ook vitaal, energiek en fit willen leven? Ik waardeer het erg als je dit bericht wilt delen!
Met vrienden, klanten, collega’s – iedereen die graag fit en energiek wil zijn.

Prettige dag – Anja

PS. Als je wilt beginnen met hardlopen kun je mijn e-book Hardlopen. Zo doe je dat hier aanvragen. In dit e-book vind je de 10 belangrijkste tips die je nodig hebt.

PS 2. Als je mee wilt doen met de online hardlooptraining Relaxed Running kun je je hier aanmelden. Je kunt ook eerst een proefles aanvragen. Dat doe je hier.

Over de schrijver
Reactie plaatsen

Phoenix WebsitePhoenix Website