Hoe je snel kunt afvallen en op gewicht blijven - Anja Lefeber
arrow_drop_up arrow_drop_down
30 augustus 2019 

Hoe kun je snel afvallen?

Regelmatig spreek ik mannen en vrouwen die last hebben van stress, zich te dik vinden en daarom willen afvallen. Als ik zeg dat ze meer moeten gaan bewegen, bijvoorbeeld wandelen of fietsen, kijken ze niet blij. Ze willen snel afvallen met een wonderdieet.  Nou helaas, dat kan niet.

Waarom bestaat er geen wonderdieet?

Een dieet is een aangepast voedingspatroon dat voorgeschreven wordt om een bepaalde ziekte te genezen of klachten te voorkomen. Denk bijvoorbeeld aan een dieet voor diabetes patiënten of voor iemand met darmproblemen. Tegenwoordig zeggen mensen die proberen af te vallen dat ze “op dieet” zijn. Ieder jaar bedenkt iemand wel een nieuw dieet, waarmee wonderen beloofd worden. Vaak worden dan bepaalde voedingsmiddelen (vet, suiker, koolhydraten) geschrapt. Je voeding is dan niet meer evenwichtig, er ontstaan tekorten in het lichaam, en ja, dan val je af. Op lange termijn is dit niet goed voor je gezondheid en kun je zo’n wonderdieet niet volhouden.

Wat ik ook vaak zie is dat mensen veel te weinig gaan eten, minder dan wat ze minimaal nodig hebben. Je lichaam gaat dan op slaapstand en slaat de energie die nog wel binnenkomt op in vet, als voorraadje voor nóg slechtere tijden.

Wat zijn de nadelen van een wonderdieet?

  1. Het is ongezond. Als je veel te weinig eet of een voedingsmiddel helemaal niet eet is dit niet goed voor je lichaam, het is heel ongezond. Je hebt vetten, eiwitten, koolhydraten, vitamines en mineralen nodig om goed te functioneren.
  2. Je gaat jojo-en. Als je na zo’n periode van tekorten weer teruggaat naar je oude voedingspatroon vult je lichaam de vetvoorraad weer gauw aan. En zo vliegen de kilo’s er weer snel aan. En dan komt er weer een nieuw dieet. Zo blijf je bezig en voel je je steeds ongelukkiger omdat die kilo’s er maar niet af willen.

Wat kun je wel doen om af te vallen en op gewicht te blijven?

Als je echt een gezond gewicht wilt moet je zorgen dat de hoeveelheid energie die je binnen krijgt, iets minder is dan de energie die je verbruikt. Dit doe je door gezond te eten én te bewegen.

Gezond eten, wat is dat?

Bij het boodschappen doen kies ik altijd voor:

Natuurlijk en Vers:  Dit zijn producten die zelf gegroeid zijn,  ze geven goede energie.
Onbewerkt en Puur: Hoe minder bewerkt, hoe beter. Hoe meer bewerkt, hoe meer vet, zout, suiker en e-nummers die je niet nodig hebt.
Mager of Halfvol: Meer vet heb je niet nodig.
Geen Snelle Suikers (enkelvoudige koolhydraten): In frisdrank, sportdrank, koek en snoep zit heel veel suiker, die je niet nodig hebt.
Wel langzame suikers (meervoudige koolhydraten): In groente, fruit, noten en brood zitten veel langzame koolhydraten waardoor je suikerspiegel op peil blijft en niet onnodig piekt.

Als je deze tips volgt kun je heel lekker eten zonder de onnodige hoeveelheden vet, zout, suiker en e-nummers die in veel producten in de fabriek toegevoegd worden. Dan val je af, zonder calorieën te hoeven tellen, en deze manier van eten kun je je hele leven zonder moeite volhouden. Het gaat er trouwens niet alleen om wát je eet, maar ook hóé je eet.

! Als je intolerant bent voor bijvoorbeeld lactose of gluten pas je je voeding hier natuurlijk op aan.

Vraag je je nu af of je alle snacks nu altijd moet  laten staan?

Mijn antwoord is nee, want daar gaat het juist vaak mis.

Als je als vuistregel aanhoudt dat je zo’n 80% gezond eet, dan ben je heel goed bezig. en kun je op af en toe best wat extra’s eten. Je kunt natuurlijk ook zorgen dat je lekkere én gezonde hapjes op tafel zet, er is genoeg te koop.

Als je wilt weten hoe gezond je nu eet, dan kan ik een voedingsanalyse voor je maken. Neem hiervoor contact op.

Waarom moet je bewegen?

Regelmatig bewegen is zonder twijfel de gezondste, efficiëntste en meest duurzame methode om vet te verbranden en daardoor af te vallen.
Als je beweegt verbrand je energie en die verbranding werkt door als je niet beweegt. Je stofwisseling wordt in gang gezet en zo doet je lichaam ongemerkt een deel van het werk. Je verbrandt dus meer vetweefsel door meer te bewegen.

Het klinkt misschien vreemd maar het is beter meer te eten en meer te bewegen, dan minder te eten en niet te bewegen.

! Heb je veel aan je hoofd of voel je je vaak gespannen? Dan is bewegen heel goed voor je, je loopt je hoofd leeg en je spieren ontspannen zich.

Hoeveel moet je bewegen?

Hoe meer hoe beter.

In Nederland kennen we de beweegrichtlijnen voor kinderen en volwassenen:

Beweegrichtlijn 2019

Als je iedere dag minimaal 25 minuten beweegt, bijvoorbeeld wandelt, stofzuigt, stukje fietst, dan voldoe je aan de hier al aan. Dit is wel wat je minimaal moet bewegen om niet vast te roesten. Als je wilt afvallen is dit dus wat je minimaal goed voor je is, meer is beter. Bewegen heeft namelijk veel voordelen.

Bouw het bewegen wel langzaam op, je spieren en gewrichten moeten wennen aan de inspanning.
Als je hierover meer wilt weten geef ik je graag advies.

Heb je een vraag, laat het me weten!

Groeten van Anja

 

 

 

Over de schrijver
Reactie plaatsen

Phoenix WebsitePhoenix Website