Wil je meer rust in je hoofd? Download dan mijn 10 beste tips
Ja, ik wil die tips

Page content

article content

Afvallen? 10 Mindful Tips

Afvallen? Mindfulness helpt je hierbij.

Als je bewust eet, met aandacht, echt de tijd neemt om te eten zul je merken dat je opeens echt proeft wat je eet en ook eerder merkt of je “vol”zit of niet. Bewust met aandacht eten: dat is mindful eten. Vandaag krijg je 10 tips om mindful te eten waarmee je gaat afvallen.

NB. Met eten bedoel ik hier je maaltijden én tussendoortjes!

Zó eet je mindful: 10 tips

Het doel is om je oude ongezonde gedrag te vervangen door nieuw gezond gedrag

Tip 1: Begin

Als je gaat eten, breng dan al je aandacht naar dat moment en het eten. Vroeger hadden mensen de gewoonte te bidden voor het eten, een vast ritueel waarmee de maaltijd begon. Bedenk je eigen ritueel, bijvoorbeeld een moment stilte, let even op je ademhaling of doe een gebedje. Zo laat je alle beslommeringen even los en is je aandacht in het eetmoment, in het nu.

Tip 2: Waarom wil je eten?

Wacht even voordat je wilt gaan eten en vraag jezelf af waarom je wilt gaan eten? Heb je honger, trek in een specifieke smaak, is het onrust? Je weet het, bij honger eet je, bij trek in een specifieke smaak eet je totdat het bijzondere van de smaak eraf is en de rest gaat in de kast. Bij onrust zoek je de oorzaak en een oplossing.

Tip 3. Eet op een sfeervolle plek

Ga aan tafel zitten, maak een sfeervolle plek om te eten. Maak er een gezellig en ontspannen moment van. Doe niets anders dan eten. Dus geen tv kijken, lezen, smartphone checken. Nee, het is nu eet-tijd.

Tip 4: Ga zitten

Ook als je onderweg bent of op je werk, ga zitten als je eet. Neem dus pauze. Neem de tijd om iets te eten. Parkeer je auto, stap van je fiets, en ga zitten.

Tip 5. Eet zonder afleiding

Als je eet is dat het enige waar je je aandacht op richt. Dus geen tv, radio, krant, boek, smartphone en geen heftige discussies of rampenverhalen tijdens het eten.

Tip 6. Neem bescheiden porties

Je hebt minder eten nodig dan je misschien denkt. Als je minder opschept voorkom je dat je je bord leeg wilt eten, en daarmee teveel eet. Als je een kleiner bord gebruikt scheelt dit ook al gauw 20%.

Tip 7: Kijken, ruiken, proeven

Geniet van het eten. Bekijk het eens goed, ruik het, voel met je tong, proef wat je eet. Zo geeft het eten je veel meer dan alleen maar een hap. Eten is waardevol, behandel het ook zo.

Tip 8: Neem kleine hapjes en kauw goed

Als je kleine hapjes neemt en goed kauwt proef je het eten beter en eet je langzamer. Dan voel je ook beter of je genoeg gegeten hebt, of je verzadigd bent. Ook goed voor je spijsvertering.

Tip 9: Eet langzaam

Als je snel eet, eet je vaak te veel omdat je lichaam niet zo snel een verzadigingsgevoel kan afgeven. Eet dus langzaam, leg je bestek neer tussen twee hapjes.

Tip 10: Eet regelmatig

Dit punt heb ik al eerder genoemd, maar is hier ook weer belangrijk. Als je een maaltijd overslaat krijg je op een onbewaakt moment een hongerklop en dan is het moeilijk bewust te kiezen wat je gaat eten. Dan wordt het snaaien en liefst die vette hap of suiker. Eet dus om de drie uur, op regelmatige tijdstippen zodat je lichaam in balans blijft.
Minder Kilo’s In 60 Dagen

Let deze week goed op HOE je eet! Mindful of niet?

Groet Anja

Jouw eerstvolgende stap

Kies 3 van de tips hierboven, en ga die DOEN.

Eet vanaf nu met aandacht, mindful.

Veel Succes! Ik vind het leuk te horen welke tips je kiest, dus ik kijk uit naar je reactie.

Op naar een fit en energiek leven – Anja

PS. Wil je hulp bij het afvallen?
Ik help je graag. Je kunt me bereiken via info@anjalefeber.nl en 0p 06-2392 1593

 

Comment Section

0 reacties op “Afvallen? 10 Mindful Tips

Plaats een reactie


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Phoenix WebsitePhoenix Website