arrow_drop_up arrow_drop_down
16 april 2020 

3 tips om met de corona-crisis om te gaan

In de Checklist Leefstijl heb ik 24 tips opgenomen waar je energie van krijgt. Die tips zijn eigenlijk allemaal goede gewoonten waardoor je je beter voelt. Nu, in deze corona-crisis merk ik dat ik 3 hele belangrijke tips vergeten ben:

  1. Accepteren – het is wat het is

  2. Observeren – ren niet weg voor je gevoel maar kijk naar wat er is

  3. Loslaten- laat de spanning wegzakken en krijg rust

Deze 3 stappen helpen je om zo goed mogelijk met de situatie om te gaan.

In dit blog vertel ik je er over.

Hoe voel jij in deze situatie?

We zitten met z’n allen in dit tijdperk en er zijn veel uitdagingen om mee om te gaan. Misschien herken je je hierin:

”Ik word helemaal gestrest door het combineren van werk, lesgeven aan m’n dochter en zoveel binnen zitten”

”Ik mis mijn familie en ik zou ze zo graag een dikke knuffel geven”

”Ik voel me alleen en eenzaam”

“Ik werk in de zorg en zie zoveel ellende om me heen”

“Mijn moeder zit in een verzorgingshuis en ik weet niet hoe het met haar gaat”

“Ik weet niet of mijn werk weer opgestart kan worden, er komen altijd veel mensen naar ons toe”

Hele moeilijke en verdrietige situaties, en we zijn er voorlopig nog niet van af. Er tegen blijven vechten en willen dat het anders was kost je veel energie en het lost niets op. Behalve dan stress en frustratie.

Wat je wel kunt doen is proberen te accepteren; het is niet anders – het is wat het is.

De eerste stap in accepteren is erkennen dat het is zoals het is, en daarin te berusten.

Accepteren

Dat doe je niet één keer, nee, je kunt dit de hele dag door oefenen als je merkt dat je vastloopt. Acceptatie helpt je in iedere situatie, en zie deze crisis als een unieke kans om er mee te oefenen. Dit is bij uitstek een moment om te accepteren dat het is zoals het is – en je over te geven aan de realiteit.

Oefen vandaag in accepteren – “het is wat het is”.

Vóórdat je kunt accepteren moet je eerst duidelijk hebben wat er in je omgaat.

Dit kom je te weten door te letten je gevoel en je emoties.

Observeren wordt dit ook wel genoemd: je kijkt naar wat er in je omgaat.

Observeren 

Je hebt bijvoorbeeld een gevoel van angst, stress, verdriet, woede – noem maar op.

Die emotie voel je ergens in je lichaam, als een spanning, een verkramping. Bijvoorbeeld pijn in je buik, hoge hartslag, het lijkt alsof je keel dicht zit, alles voelt zwaar.

Dat gevoel is niet prettig, dus je doet je best om dit te laten verdwijnen. Je sluit je ervoor af door het weg te duwen of je zoekt afleiding in eten, drank, internet of andere bezigheden waar je tijdelijk een beter gevoel van krijgt.

Wat je meestal niet doet is dit negatieve gevoel simpelweg observeren.

Observeren is ernaar kijken, niet wegrennen

Stel, je voelt angst. Dit voel je in je lichaam. Je ervaart een knoop in je buik, je hebt een hoge ademhaling, je spieren zijn gespannen. Breng je aandacht naar het centrum van dit gevoel, naar die knoop in je buik. En houd je aandacht daar.

Nu je rustig naar dit gevoel kijkt, zie je dat het gewoon een gevoel is. We hebben de neiging om ervoor weg te rennen, terwijl het in werkelijkheid helemaal niet zo ondragelijk is als we denken. Blijf bij wat je voelt en loop er niet voor weg.

Probeer niets te veranderen. Het enige wat je doet is observeren, het gevoel voelen. Adem vervolgens een paar keer rustig in en ontspan.

Wat je zult merken, is dat het gevoel vaak al binnen een minuut oplost en plaatsmaakt voor rust. Hoe harder je wegrent voor je gevoelens – hoe meer je ertegen vecht – hoe sterker ze lijken te worden. Door ze bewust te ervaren verliezen ze hun kracht en kun je ze loslaten.

Dit doe je niet één keer. Dit doe je steeds wanneer je een naar gevoel ervaart en je eraan denkt om deze stappen te doorlopen.

Na observeren en accepteren komt loslaten. 

Loslaten is niet zomaar alles laten voor wat het is.

Nee, Nelson Mandela zei er dit over:

LOSLATEN

Om los te laten is liefde nodig.

Loslaten betekent niet dat ’t me niet meer uitmaakt,
Het betekent dat ik het niet voor iemand anders kan oplossen of doen.

Loslaten betekent niet dat ik ‘m smeer,
Het is het besef dat ik de ander ruimte geef.

Loslaten is niet het onmogelijk maken,
Maar het toestaan om te leren van menselijke consequenties.

Loslaten is machteloosheid toegeven,
Hetgeen betekent dat ik het resultaat niet in handen heb.

Loslaten is niet proberen om een ander te veranderen of de schuld te geven.
Het is jezelf zo goed mogelijk maken.

Loslaten is niet zorgen voor, maar geven om.

Loslaten is niet oordelen, maar de ander toe te staan mens te zijn.

Loslaten is niet in het middelpunt staan en alles beheersen,
Maar het anderen mogelijk maken hun eigen lot te bepalen.

Loslaten is niet anderen tegen zichzelf beschermen,
Het is de ander toestaan de werkelijkheid onder ogen te zien.

Loslaten is niet ontkennen, maar accepteren.

Loslaten is niet alles naar mijn hand zetten, maar elke dag nemen zoals die komt.
En er mezelf gelukkig mee prijzen.

Loslaten is niet anderen kritiseren of regulieren,
Maar te worden wat ik droom te zijn.

Loslaten is niet spijt hebben van het verleden,
Maar groeien en leven voor de toekomst.

Loslaten is minder vrezen en meer beminnen.

– Nelson Mandela –

Loslaten geeft je rust 

Loslaten doe je in duizenden kleine stappen, iedere dag weer. Laat los, laat los, laat los. Zie het, accepteer het en laat het zijn wat het is.
Geef je over, stop met duwen en vechten. En merk dat het je rust geeft.
Dit betekent niet dat er geen angst of verdriet is.
Het betekent wel dat je er niet voor wegloopt, daardoor kun je er beter mee om kan gaan.

Probeer dit vandaag als je merkt dat je je gespannen voelt, bang, boos of verdrietig. Observeer, accepteer en laat los:

Oefening in observeren, accepteren en loslaten

1. Observeer het gevoel zonder er iets aan te veranderen.

2. Accepteer dat het gevoel er is en dat dit nu blijkbaar onderdeel is van jouw leven.

3. Ontspan je lichaam zo volledig mogelijk, laat het gevoel toe en adem rustig in en uit.

4. Merk hoe het gevoel haar kracht verliest en plaatsmaakt voor innerlijke rust.

Kan ik je helpen?

Wil je hulp bij het omgaan met de huidige situatie? Wil je persoonlijk door mij gecoacht worden? Meedoen met de ThuisTrainingen en samen met een groep werken aan je kracht, conditie en energie? Of wil je met  Gezonder leven zelf je plan trekken en werken aan je leefstijl? Ik help je graag, neem gerust contact met me op.

 

Over de schrijver
Reactie plaatsen